Fair Play -lehti: Jukka Rönkä: ”Urheilun viikkolehti on tullut tiensä päähän”
13.6.2019 10:11 Uutiset / Urheilutoimittajain Liitto ry


Jukka Röngän mukaan suomalainen urheilujournalismi
tuottaa tänä päivänä laadukasta analyysia. – Lehdet eivät
ole huonontuneet, vaan maailma on muuttunut. Lähes kaikki
urheilukilpailut ovat katseltavissa suorana, ja studioiden taso on
parantunut. Kuva: Jukka Röngän kotialbumi.

Fair Play -lehti: Jukka Rönkä: ”Urheilun viikkolehti on tullut tiensä päähän”

Toukokuun 22. päivä 2017 suomalainen media uutisoi urheilumediaakin laajemmin Sanoma Media Finlandin ostavan Urheilulehden A-lehdiltä. Kauppa tarkoitti, että suomalaisen urheilumedian vastakkaiset valtakunnat, tiukkaa taistelua valta-asemastaan käyneet Suomen kenties tunnetuimmat urheilujournalismin brändit, Urheilusanomat ja Urheilulehti yhdistettiin. Urheilusanomat osti kovimman kilpailijansa. Se oli monelle isku.

Uutista seurasi sosiaalisen median joukkoulahdus. Urheilulehden puolesta tuohduttiin ja sen journalismia ylistettiin. Urheilulehti oli Jukka Röngän luomus. Rönkä teki Urheilulehteä kuusitoista vuotta. Hän itse kommentoi yrityskauppaa tuoreeltaan STT:lle: ”Ei ole katkeruutta
eikä mitään negatiivista A-lehtiä kohtaan. Mutta rouhii tuolta syvältä. Mutta emme meinaa jäädä tuleen makaamaan. Vielä me palaamme joku päivä.”

Entisestä Veikkaaja-lehden päätoimittajasta oli tullut vuonna 2001 Urheilulehden päätoimittaja, ja käytännössä Rönkä nosti lehden tuhon partaalta tuhkimotarinaksi. Hän loi Urheilulehdelle monia kulmakarvoja nostattaneen ja jopa paheksuntaa aiheuttaneen tunnistettavan identiteetin. ”Rönkäläisyys” ei tosin ihastuttanut kaikkialla.

– Ei ollut tarkoituskaan. En ole koskaan ajatellut, että toimituksen tarkoitus on tehdä hyviä juttuja. Emme ole halunneet miellyttää kaikkia, vaan lehden on oltava uskollinen omille lukijoilleen. Ei sillä ole väliä, mitä kasvissyöjät ravintolasta ajattelevat, jos sen kohderyhmä on lihansyöjät, Rönkä konkretisoi ja hekottaa päälle.

Elmo-lehti, maailman nuorimmaksi urheilulehdeksi itsensä nimittänyt uusi urheilun viikkolehti ilmoitti tulostaan ehkä odotettuakin nopeammin. Elmon ensimmäinen numero ilmestyi 7. syyskuuta 2017. Elmon päätoimittajaksi julistautui Rönkä itse, ja toimituspäällikkönä uudessa lehdessä jatkoi Urheilulehden pitkäaikainen avaintekijä ja Röngän yhtiökumppani, Jari Kupila.

Mutta Röngän ja Kupilan analyysin mukaan laadukaskaan analyysi ei enää riitä. Huhtikuussa Elmo-lehti ilmoitti muuttavansa julkaisusykliä. Elmosta tulee Suomen nuorin urheilun kuukausilehti.

– Kun kesällä 2017 perustimme Elmon, tulimme täyttämään Urheilulehden ja Urheilusanomien yhdistymisen täyttämää tyhjiötä. Elimme sokeassa illuusiossa, että olemme parhaita, mutta emme sitä oikeasti olleet, Rönkä pohtii ääneen.

Lue lisää Jukka Röngän ajatuksia uusimmasta Fair Play -lehdestä: Fair Play -lehti 2/2019.



   
Urheilutoimittajain Liitto
«  Kesäkuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Tapahtuma
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Ilmoittautuminen
 
 Hakuaika
 
 Fair Play -lehti
Kategoriat