Fair Play -lehti: Maailma muuttuu – miten käy urheilujournalismin
7.10.2019 8:01 Uutiset / Urheilutoimittajain Liitto ry

Fair Play -lehti: Maailma muuttuu – miten käy urheilujournalismin

Urheilumediat ovat samassa veneessä muiden julkaisujen kanssa media-alan muutoksen aallokoissa. Maakuntalehdissä näyttää siltä, että aina kun yksi urheilutoimittaja lähtee kilometritehtaalle, uutta ei palkata tilalle. Kaikki tämä vaikuttaa jo urheilumedioiden sisältöihinkin.

Alan murroksesta on puhuttu kyllästymiseen saakka. Tässä keskustelussa journalismin tarkastelu olisi hyvä erottaa media-alan rakenteiden kehityksestä. Medioiden tilaaja- ja mainostulot ovat laskeneet, ja tällä hetkellä sitä, millaisia sisältöjä yleisölle tarjotaan, ohjaa voimakkaasti tietenkin talous.

Näin on puhtaimmillaan urheilun maksukanavilla, kuten Viasatilla. Kanavan vastaavalla tuottajalla Ville Klingalla on kokemus myös Yle Urheilusta. Hän näkee kaupallisen ja julkisen rahoituksen kanavan urheilusisällöissä selvän eron.

– Maksukanavilla keskitytään niihin sarjoihin ja lajeihin, joihin on oikeudet. Näissä lajeissa asioihin mennään syvemmälle kuin Ylessä pystytään tekemään. Siellä sisältöä tehdään todella monesta lajista niin kuin pitääkin tehdä.

Nopeus on valttia

Alma Media -konserniin kuuluva Iltalehti on määritellyt verkkosivullaan lehden linjaa muun muassa näin: Sisältöä ohjaa totuudellisuus sekä pyrkimys kiinnostavuuden, läheisyyden, merkityksellisyyden ja nopeuden vaalimiseen.

– Minuutti on uutiselle pitkä aika, varsinkin urheilussa, Iltalehden vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi linjaa.

Iltalehdessä on toki tehty sisältöä tällä tavalla jo useampi vuosi, mutta tämä vaatii urheilutoimittajan työssä enemmän kerronnalta. Toimittajan pitää miettiä, mitä uutisoidaan juuri nyt verkossa ja mitä lukija lukee myöhemmin painettavasta lehdestä.

Nopeuden tavoittelu tarkoittaa myös sitä, että toimittajien pitää olla uteliaita, tiedonhaluisia ja työhön tarttuvia. Urheilun ymmärrys ja asiaosaaminen ovat oletusarvoja. Näillä ei vielä pitkälle pötkitä.

– Hyvä urheilutoimittaja hakee myös aktiivisesti uusia tapoja ajatella ja tehdä kysymyksiä uusista näkökulmista.

Paikallismediat ahtaalla

Vanhoina hyvinä aikoina Turun Sanomat oli yksi johtavista maakuntamedioista urheilun suhteen. Parin viime vuosikymmenen aikana tilanne on dramaattisesti muuttunut.

– Suurin muutos liittyy verkkoon. Kun aloitin toimittajan hommissa, elettiin 1990-luvun loppua eikä internetiä vielä ollut toimituksissa edes kaikissa koneissa. Nykyisin kaikki tekeminen liittyy jollain lailla verkkoon.

– Kun tämän yhdistää työvoiman selvään vähenemiseen, ollaan niin meillä kuin muuallakin haastavassa tilanteessa, Turun Sanomien urheilun päällikkö Maria Vesterinen kertoo.

Turun Sanomien painetun lehden lukijat ovat iäkkäämpiä kuten monessa muussakin printtimediassa. Paikallisten seurojen otteluraportit pyritään silti tarjoamaan edelleen lehteä aamulla lukeville.

– Etenkin perjantaisin se tarkoittaa todella kovaa kiirettä, kun esimerkiksi kiekkoliigan pelin päättymisen ja lehden deadlinen välillä voi olla vain puolisen tuntia aikaa ja juttuun olisi kiva saada muutama pelaaja- ja valmentajakommenttikin.

Lue lisää Ville Klingan, Erja Yläjärven ja Maria Vesterisen ajatuksista uusimmasta Fair Play -lehdestä: Fair Play -lehti 3/2019.


Turun Sanomien urheilun päällikkö Maria Vesterinen (vas.),
Viasatin vastaava tuottaja Ville Klinga ja Iltalehden vastaava
päätoimittaja Erja Yläjärvi pohtivat Urheilutoimittajapäivien
paneelissa urheilujournalismin tulevaisuutta. Kuva: Matti
Hannula.


   
Urheilutoimittajain Liitto
«  Lokakuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Tapahtuma
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Ilmoittautuminen
 
 Hakuaika
 
 Fair Play -lehti
Kategoriat